Suomalaiset Saksassa Keskustelufoorumi  

Go Back   Suomalaiset Saksassa Keskustelufoorumi > Keskustelu > Opiskelu Saksassa

Opiskelu Saksassa Koulutus Saksassa, vaihto-oppilaat, yliopistot, korkeakoulut , opinnot jne.

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-04-11, 18:07
Alsii- Alsii- is offline
New User

Alsii- is on a distinguished road
Berlin School of Economics and Law/HTW

Hei! Elikkäs tilanne on nyt se, että olen lukiossa opiskeleva tyttö ja ensi vuonna alkaa viimeinen vuosi ja todennäköisesti ja toivottavasti valmistun keväällä 2012. Olen kiinnostunut ulkomailla opiskelusta ja olen käynyt Berliinissäkin lomalla ja tykästyin kaupunkiin kovasti. Olen jo nyt näin aikaisessa vaiheessa ottanut selvää Berliinin opiskelumahdollisuuksista. Luen lyhyttä saksaa ja saksan kielen taitoni ei riittäisi aloittamaan esim. yliopistossa saksaksi opiskelemaan aineita, niin olen kääntänyt katseeni otsikossa mainittaviin korkeakouluihin/AMK:hin.

Olisiko kellään teillä foorumilaisella kokemuksia näistä kouluista tai opiskeletteko juuri nyt näissä kouluissa? Itse olen kiinnostunut kummankin koulun englanninkielisestä bachelor of international business -ohjelmasta.

Muutoinkin olisi kiva tietää hakemusten lähettelystä (ts. kuinka nopeasti kirjeet menevät Saksaan yms.), todistusten käännöksistä jne. Olen lukenut hakemisesta eli admission jo koulujen nettisivuilta, mutta omakohtaisia kokemuksia olisi kiva kuulla!
Reply With Quote
Old 27-04-11, 12:28
Seikkailija Seikkailija is offline
Prospect

Seikkailija is a name known to allSeikkailija is a name known to allSeikkailija is a name known to allSeikkailija is a name known to allSeikkailija is a name known to allSeikkailija is a name known to all
Berliiniin olisi tarkoitus hakea, mutta ongelmia riittää... Suurin on ylioppilastodistus!
ELI OPISKELE IHAN PIRUN TARKASTI, tarvitset monta ällää Berliinissä taso on korkea, koska tulijoita riittää.
Tutustu foorumissa aiheeseen "keskiarvon laskeminen" siitä saat jotain vinkkiä mitä tarvitset. Googleta esim. "nc hwr business administration" pääset keskusteluihin jossa korkeakouluihin päässeet ja torjutut vertailevat arvosanojaan. Osa kouluista julkaisee hakurajoja, Hwr/BSEL ei... HTW löytyy aika helposti myös.

Hwr eli BSEL ei ota erillisiä lukukausimaksuja, vain semesterticket n. 300e (?) joka sisältää julkisen liikenteen, eli säästöä sekin jos ei koulun vieressä asu. HTW muistaakseni ottaa lisämaksua, vaihtelee vissiin aineittain eikä ole niin paljon kuin joissain yksityisissä kouluissa.

Koulua valitessa kannattaa tutustua huolellisesti nettisivuihin, googlata kokemuksia ja mainetta, sekä katsoa google mapista miltä se näyttää. Tänne mahtuu myös muutama "komistus"...

Hwr englanninkielisille linjoille tarvitset kielikokeet. Sekä saksan, että englannin. Saksalaiset eivät hyväksy ylioppilastodistusta kielikokeeksi, koska se ei ole suoraan verrattavissa. Eli englanniksi esim. TOEFL tai IELTS. tarkista opintoaineittain. Ei ole kovinkaan vaikea suomalaisellen lukiolaiselle, mutta aikaa kannattaa varata, tulosten saaminen kestää ja kokeita ei järjestetä päivittäin (ja ne täyttyy).
Saksan kielikoe on joko DSH tai TestDaf, monet yliopistot järjestävät omat DSH-kokeet, mutta Berliinissä tuntuu olevan harvinaisempaa, eli jos mahdollista niin kannattaa tehdä test-daf valmiiksi, se on vaikeampi mutta ainakaan ei tarvitse stressata että ei ehdi. Eikä tarvitse mitään erillisiä kielikursseja todistaakseen kielitasonsa (lukio ei kerro).

Yksi mahdollisuus jossa ei tarvitse niin paljon saksaa on HWR international business management. tarvitset ielts/toefl-kielikokeen. ja A2 saksan (eli tosi perustietoa). Kansainvälisissä linjoissa, jotka on pelkästään englanniksi ei kuitenkaan opi saksaa yhtä tehokkaasti. Tapasin kielikursseilla paljon englanniksi opiskelevia joiden saksasta ei saanut selvää erkkikään. Opiskelu ei ole koko elämä Berliiniin muuttaessa.

Todistusten käännöksistä: saksassa hyväksytään käännökset saksaksi ja englanniksi. Tärkeää on virallisuus. Halvin vaihtoehto on pyytää omalta koululta päättötodistus/arvosanat englanniksi (leimat tietty myös) ja ylioppilaslautakunnalta ylioppilastodistus englanniksi (n. 30e kestää kuukauden saada ne, tutustu sivustoihin).

Hakuaika vaihtelee. Wintersemester haku loppuu yleisesti heinäkuun puolivälissä (posti on kuitenkin hidas, eli paperit tulisi lähettää ajoissa!). Sommersemester loppuu helmikuussa. Kuitenkin, osalla kouluista on erityisiä hakuaikoja ulkomaalaisille hakijoille (varsinkin HWR), eli tärkeää on selvittää ainekohtaisesti hakuajat.

Haku tapahtuu yleiseisimmin Uni-assistin kautta joka tarkistaa arvosanasi ja hakuoikeutesi ja lähettää hakemuksen eteenpäin. Jos et ole ehdottoman varma mitä liitteitä tarvitset, kannattaa olla ajoissa liikenteessä. Uni-assist tarkistaa hakemuksesi ja ilmoittaa sinulle tarvittavista täydennyksistä. Hakemuksen on oltava kriteerien mukainen ennen deadlinea. Kaikki tämä vie aikaa, eli varaudu.

Was noch? Varmaan jotain unohtuu, jos on kysymyksiä niin voi kysyä. En tiedä kaikkea, en opiskele vielä. Sori huuuuno suuumini.
Reply With Quote
Old 13-08-12, 13:30
stunu stunu is offline
New User

stunu is on a distinguished road
Hei!

Pääsitkö opiskelemaan HWR:n tai HTW:n? Ite sain paikan HWR:stä ja ois kiva kuulla jos joku muukin suomalainen ois lähössä Berliiniin.
Reply With Quote
Old 20-02-17, 08:19
SarangKaith SarangKaith is offline
New User

SarangKaith is on a distinguished road
Moi,

Berlin on hyvä paikka yleensä ja varsinkin korkeakoulutuksen. Seuraa sydämesi ja takaisin se teidän kovaa työtä ja into onnistua. Onnea tulevaisuuteen.

-----------
Regards
Sarang Kaith
Theappsmiths Reviews
Reply With Quote
Reply

Bookmarks

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules