Suomalaiset Saksassa Keskustelufoorumi  

Go Back   Suomalaiset Saksassa Keskustelufoorumi > Keskustelu > Uutiset ja Politiikka

Uutiset ja Politiikka Ajankohtaista keskustelua uutisista ja politiikasta.

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-03-10, 20:22
Peltopeikko's Avatar
Peltopeikko Peltopeikko is offline
Enthusiast

Peltopeikko is a jewel in the roughPeltopeikko is a jewel in the roughPeltopeikko is a jewel in the roughPeltopeikko is a jewel in the rough
Opintotuella toimeentuleminen riippuu kai myös siitä, milloin sitä on saanut...

Vanhempani ovat myös ihmetelleet, että onpas kumma, kun tytön pitää käydä töissä. "Kyllä meidän nuoruudessa opintotuki saatiin riittämään, vaikka housun vyötä kiristämällä..." Sitä 80-luvun puhetta tämä siis.

Inflaatio, vuokrien nousut jne. syö sitä, mikä on suunnilleen samalla tasolla, kuin aikoinaan 90 luvun puolivälissä. (Ok, tulihan sinne se parin kympin nosto, mutta samalla nousi vuokra ihan yhtä monella eurolla.)

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/H.../1135245224410

Tässäpä olisi toinen puoli mitalista... Mutta säästöjähän ei tuokaan toisi.

P.S. Nanny Ogg: tässähän mentäisiin sitten jo hyvää matkaa saksalaiseen suuntaan. Käy vain sääliksi ensimmäistä sukupolvea, jolle tämä "uudistus" tulee voimaan, koska ei ole vanhemmilla ollut aikaa säästää lapsen opintoja varten. Luulisi, että kovin harva suomalaisista on laskenut, että lapsi pysyy taloudellisesti helmojen suojassa vielä lukion tai ammattikoulun käytyään.
Old 05-03-10, 07:38
Huppe's Avatar
Huppe Huppe is offline
Übermeister

Huppe has much to be proud ofHuppe has much to be proud ofHuppe has much to be proud ofHuppe has much to be proud ofHuppe has much to be proud ofHuppe has much to be proud ofHuppe has much to be proud ofHuppe has much to be proud ofHuppe has much to be proud of
Quote:
Originally Posted by JariK View Post
Mielenkiintoista miten erilaisia vastaavat kokemukset voi olla. Itse rahoitin opiskeluni myös täysin opintotuella. En missään vaiheessa kokenut että olisin jotenkin joutunut kituuttamaan.
Noh, miten sen nyt ottaa. Hyvin pärjättiin, ruokaa saatiin ja dokattiinkin + kirjat ja opinnot sai maksettua. Hauskaahan tuo opiskeluaika oli, täysin uusi kämppäkin oli suurkaupungin (Mikkeli) keskustassa.

Ehkä tämmöisenä kulinaristina se kituttaminen oli lähinnä sitä ranskanleivän syömistä paljaltaan ja makaroonin nauttimista mitä ei ole ikävä ja muuhun ei ollut rahaa.

Helsinkiin muutettaessa vuokra "hieman" sitten nousikin, pelkkä vuokra oli 4500mk/kk.
Old 05-03-10, 08:21
elm^ elm^ is offline
Addict

elm^ is just really niceelm^ is just really niceelm^ is just really niceelm^ is just really nice
Quote:
Originally Posted by JariK View Post
Mielenkiintoista miten erilaisia vastaavat kokemukset voi olla. Itse rahoitin opiskeluni myös täysin opintotuella. En missään vaiheessa kokenut että olisin jotenkin joutunut kituuttamaan.
Aiemmin opintuella pärjäsi hyvin katsomalla missä asuu ja miten, nykytilannetta en tiedä. Itse opiskelin v. 2005 Tampereella ja mielestäni pärjäsin aika hyvin ilman kituuttamista. Kyllä tuolloinkin aina opiskelijoiden keskuudessa valitettiin, että ei riitä rahat mihinkään, itsestäni ei vain siltä tuntunut. Se oli ehkä vähän asuinpaikastakin kiinni, tietysti kuka tykkää mistäkin asumismallista. Itse asuin opiskelija-asunnossa, soluhuoneessa 5 km keskustan ulkopuolella ja hintaa oli silloin 169 €/kk (oli niin halpa, että jäi mieleen!) sis. sähkö, vesi ja laajakaista. Opintotukea ja asumislisää tuli kuussa muistaakseni vähän alle 400 €. Sai ostettua leivänkin päälle muutakin kuin margariiniä. Tiesin tosin monia, jotka asuivat keskustassa ja maksoivat yksiöstä 500€/kk + kaikki muut kulut päälle, silloin meni jo opintorahakin vuokranmaksuun, kun asumislisän yläraja ylittyi niin reippaasti.
Reply With Quote
Old 05-03-10, 12:47
abe's Avatar
abe abe is offline
Übermeister

abe has a reputation beyond reputeabe has a reputation beyond reputeabe has a reputation beyond reputeabe has a reputation beyond reputeabe has a reputation beyond reputeabe has a reputation beyond reputeabe has a reputation beyond reputeabe has a reputation beyond reputeabe has a reputation beyond reputeabe has a reputation beyond reputeabe has a reputation beyond repute
Minäkin tulen varsin köyhistä oloista. Otaniemen vuodet tuli elettyä opintotuella + opintolainalla. Vasta viime kesänä maksoin loput lainasta etukäteen pois, oli lyhennystahti kyllä hiukan liian hidas - 12 vuotta.

abe
Reply With Quote
Old 05-03-10, 13:33
jussi jussi is offline
Legend

jussi has much to be proud ofjussi has much to be proud ofjussi has much to be proud ofjussi has much to be proud ofjussi has much to be proud ofjussi has much to be proud ofjussi has much to be proud ofjussi has much to be proud ofjussi has much to be proud of
Quote:
Originally Posted by elm^ View Post
Se oli ehkä vähän asuinpaikastakin kiinni. Itse asuin opiskelija-asunnossa, soluhuoneessa 5 km keskustan ulkopuolella ja hintaa oli silloin 169 €/kk (oli niin halpa, että jäi mieleen!). Opintotukea ja asumislisää tuli kuussa muistaakseni vähän alle 400 €. Tiesin tosin monia, jotka asuivat keskustassa ja maksoivat yksiöstä 500€/kk + kaikki muut kulut päälle.
Juuri näin. Itselläkin oli täysipäiväiseen työelämään siirtyessä kertynyt velkaa alle 1kk nykyisen bruttopalkan verran ja valmistuessa velka oli 0:ssa. Kesätöitä oli silloin lama-aikana yhteensä yhtenä kesänä koko opiskeluaikana. Ja rahaa juhlimiseenkin oli aina kun piti (eli 1-2 x viikossa).
Reply With Quote
Old 05-03-10, 14:37
nannyogg's Avatar
nannyogg nannyogg is offline
Super Moderator

nannyogg has a reputation beyond reputenannyogg has a reputation beyond reputenannyogg has a reputation beyond reputenannyogg has a reputation beyond reputenannyogg has a reputation beyond reputenannyogg has a reputation beyond reputenannyogg has a reputation beyond reputenannyogg has a reputation beyond reputenannyogg has a reputation beyond reputenannyogg has a reputation beyond reputenannyogg has a reputation beyond repute
Väitetään että ihmisen pitäisi voida kouluttautua vielä aikuisiälläkin, jopa uudelle alalle (= useampi vuosi). Opintotuki on kuitenkin vähemmän kuin työttömyyskorvaus. Jos sattuu olemaan perhettä, ei se soluasuminen oikein onnistu. Ja vaikka olisi yksin, onko kivaa myydä/heittää pois kaikki tavaransa ja aloittaa siinä mielessä alusta?

Ylipäätään musta on typerää ajatella, että opiskelu on vain 19-vuotiaiden hommaa. Ja jos yhteiskunta jotain tukee, sen pitäisi ennemmin tukea opiskelua kuin työttömänä oleskelua.
Reply With Quote
Old 05-03-10, 17:55
jussi jussi is offline
Legend

jussi has much to be proud ofjussi has much to be proud ofjussi has much to be proud ofjussi has much to be proud ofjussi has much to be proud ofjussi has much to be proud ofjussi has much to be proud ofjussi has much to be proud ofjussi has much to be proud of
nannyogg_: voi jumalauta, editoin vahingossa oman tekstini tähän. Anteeksi! Ole kiltti ja kirjoita uudelleen? Mä meen häpeämään.

Last edited by nannyogg; 05-03-10 at 18:15.
Reply With Quote
Old 06-03-10, 16:12
hennika hennika is offline
Enthusiast

hennika is on a distinguished road
opintotuella eläminen

Ite olen kyllä tosi onnellinen valtion tarjoamasta opintotuesta, sen avulla olen vanhemmistani täysin itsenäinen, toisin kuin saksalaiset opiskelukollegat jotka elävät vanhempien rahoilla ainakin valmistumiseen saakka. Sen olen myös huomannut, että heillä ei myöskään ole rahantajua; ajellaan autoilla joita ei oikeastaan pienessä kaupungissa tarvitse ja syödään ulkona ja juhlitaan lähes joka ilta.
Mielestäni Saksassa opintotuki riittää huomattavasti pidemmälle kuin Suomessa, sen huomaa ainakin ruokakuluissa, usein myös vuokrakuiluissa (ainakin helsinkiin verrattuna). Kuitenkin opiskelun lomassa teen töitä jotta suomenlomat ja euroopan matkailu olisi mahdollista.
Ja samasta summasta tietty maksetaan myös se about 600€ lukukaudessa lukukausimaksuihin.
Reply With Quote
Old 07-03-10, 11:00
Ari Lindholm's Avatar
Ari Lindholm Ari Lindholm is offline
Fanatic

Ari Lindholm has much to be proud ofAri Lindholm has much to be proud ofAri Lindholm has much to be proud ofAri Lindholm has much to be proud ofAri Lindholm has much to be proud ofAri Lindholm has much to be proud ofAri Lindholm has much to be proud ofAri Lindholm has much to be proud ofAri Lindholm has much to be proud of
Yksi vaihtoehto....
Niin muotisanahan on elinikäinen oppiminen, joka tosin vaatii usein kurinalaisuutta, motivaatiota sekä tavoitteellisuutta.
Itse en kauhiasti usko mihinkään ohjattuihin aikuiskoulutus- tai opiskelu toimintaan, vaan ihan itsenäiseen opiskeluun työn ohessa (learning by doing).
Itse opiskelusta ei tule mitään todistuksia, mutta työtodistuksissa se näkyy etenkin jos pääset vaikuttamaan niiden sisältöön.
Näin toimien en ole itse tarvinnut opintotukia tai -lainoja.

Olen siitä onnellisessa asemassa, että työni ns. pakottaa opiskelemaan - ja tätä en ehtisi tekemään missään koulussa.
Nopeasti laskien olen ollut n. 5 eri ammatissa elinaikanani (markkinointi, julkaiseminen, myynti, tekninen tuki, it-palvelut), tosin kaikki toimenkuvat ovat olleet "hieman sukua" toisilleen.
Reply With Quote
Old 08-03-10, 22:58
jussi jussi is offline
Legend

Quote:
Originally Posted by jussi View Post
nannyogg_: voi jumalauta, editoin vahingossa oman tekstini tähän. Anteeksi! Ole kiltti ja kirjoita uudelleen? Mä meen häpeämään.
Niin, sitä vain että pohjoismaisittain mahdollisuus ilmaiseen korkeakoulututkintoon sellaisella tukimallilla, joka mahdollistaa kokopäiväopiskelun on hieno järjestely sellaisenaan. Ei sitä oikein voi eikä tule verrata työttömän tukimalleihin.

Aikuisuuteen kuuluu oikeus ja vastuu omista teoista, valinnoista ja niiden seurauksista. Lasten hankinta ja perheen perustaminen ovat yksilöpäätöksiä, nämä päätökset asettavat mahdollisesti rajoituksia muille myöhemmille valinnoille.

Mahdotontahan opiskelu ei ole toki myöhemminkään, vain vaikeampaa. Avoimessa yliopistossa tms. opiskelumahdollisuuksia on tarjolla päivätyön ohessa. Kokopäiväinen opiskelu on mahdollista yhden tulonsaajankin perheessä, kun monessa opiskelijalapsiperheessä ei välttämättä ole sitä yhtäkään. Saksassa perheverotus on hyvä tuki tähän.

Omasta mukavuudesta tinkimällä, suunnittelemalla ja etukäteen säästämällä opiskelu onnistuu jos tahtoa on.

Itseltä 5 vuoden toimeentulo: 5 x 12 x 350€ + 3 x 700€ + 9 x 700€ + 5000€ = 16000€ ja tuossa on ihan kaikki. Sijoitus on kannattanut.
Reply With Quote
Reply

Bookmarks

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules