Suomalaiset Saksassa Keskustelufoorumi  

Go Back   Suomalaiset Saksassa Keskustelufoorumi > Keskustelu > Yleinen

Yleinen Aihe vapaa. Keskustelua, kysymyksiä ja vastauksia.

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-08-17, 14:41
hexxi hexxi is offline
Fanatic

hexxi has a spectacular aura abouthexxi has a spectacular aura abouthexxi has a spectacular aura about
osakekauppojen voiton verotus suomeen/saksaan?

Olen asunut saksassa jo 12 vuotta ja minulla on suomessa Nordnetissä osakkeita. Olen viimeisen parin vuoden aikana myynyt osan noista osakkeista pois voitolla.

Minulle tuli suomen verottajalta selvityspyyntö. Haluavat tietää paljonko osakkeista olen maksanut jotta osaavat verot laskea. No olen heille jo tiedot toimittanut.

Pari kyssäriä:

1) Kumpaan maahan näistä oikein pitäisi verot maksaa? Saksaan en ole näistä paljoa huudellu.

2) Olisko järkevämpää myydä suomen osakkeet pikkuhiljaa pois ja alkaa siirtyä käyttään saksalaista pankkia/järjestelmää nordnetin sijaan? Suosituksia

ps. Suht pienistä summista on kyse eli kokonaismyyntiarvo oli reilu 10teur ja voitto pari tonnia.
Reply With Quote
Old 17-08-17, 11:24
Toni Nikkanen Toni Nikkanen is offline
Prospect

Toni Nikkanen is on a distinguished road
Jos olet asunut Saksassa jo 12 vuotta sun pitäis olla Suomeen enää rajoitetusti verovelvollinen. Ja sen ansiosta pääset maksamaan verosi Saksaan (ne ovat pääomatulojen osalta Saksassa kevyemmät).

Jos Suomen verottaja ei ole hiffannut että et ole vuosiin asunut Saksassa he ovat varmaan jotain mokanneet, kun tietysti teit maasta poismuuttoilmoituksen ajat sitten. Tai sitten Nordnet ei tiedä sun asuvan Saksassa ja on laittanut verottajalle tiedot eteenpäin ja ovat sitä kautta kuvitelleet, että asia Suomelle enää mitenkään kuuluu...

Kannattaa soittaa Suomen verottajan kansainvälisten asioiden puhelinlinjalle ja selittää tilanne, ehkä se sillä selkenee. Teet sitten myyntivoitoista veroilmoituksen Saksalle ja sillä selvä.

Toinen juttu on osingot. jos sun osakkeet ovat maksaneet osinkoja niistä on saatettu pidättää ennakkoveroa tai lähdeveroa väärin eli liikaa. Koska asut Saksassa ja suomi on sulle verotuksellisesti ulkomaa, ja koska maiden välillä on verosopimus, suomen pitäisi saada suomalaisten yhtiöiden osingoista vain 15% veroa ja loppuosa menee Saksalle. Saksassa on kuitenkin pääomatuloissa verovapaus sinkuilla 801 euroa/vuosi ja pariskunnilla 1602eur/vuosi joten jos jouduit maksamaan Suomelle veroa kuten asuisit Suomessa, niin tuli maksettua liikaa - ja ne voi jälkikäteen vaatia takaisin. Ongelma tosin on, että jos Saksa ei tiedä että niiden piti saada jotain....

Itse käytän yhä nordnetiä pääosin pohjoismaisiin osakkeisiin ja yhdysvalta/kanada-osakkeisiin mutta olen viime aikoina kyllästynyt niiden hinnoitteluun joten teen uudet ostot nykyään pohjoismaiden ulkopuolisen maailman osalta Degiron kautta. He tajuavat minun olevan verotuksellisesti saksalainen vaikka avasin tilin suomalaisilla pankkitunnuksilla
Reply With Quote
Old 27-10-17, 17:35
Tinke Tinke is offline
Prospect

Tinke is on a distinguished road
Degiro on ilmeisesti halvimmasta päästä platformeja, mutta miinuksena se ei lähetä verottajalle mitään tietoja eli tuon joutuu itse tekemään? Minkälainen homma tuo on Saksassa?

Toinen kysymys osakesalkun siirrosta. Tällä hetkellä Nordnetissä rahastoja, jotka varmaankin kannattaisi siirtää Saksaan verosyistä? Onko kokemusta moisesta toimenpiteestä?
Reply With Quote
Old 27-10-17, 18:05
Prospect

Saksassa mun veroilmot tekee Steuerberater joten en tiedä sen tarkemmin, mutta mahtaakohan täällä mikään välittäjä ilmoittaa automaattisesti tietoja verottajalle? En osaa sanoa. Täällähän voi myöskin saksalaista välittäjää käyttäessä ilmoittautua ettei halua maksaa saksalaisten yhtiöiden osingosita ennakkoon mitään veroa, vaan ne katsotaan sitten toteutuvassa verotuksessa.

Sillä missä maassa ne sun rahastot on säilytyksessä ei vaikuta verotukseen mitenkään joten niitä ei sen takia kannata siirtää. Ja jos ne on esimerkiksi ETF-rahastoja niin nehän on rekisteröity niihin maihin mihin on, esim Irlanti tai Luxemburg, vaikka ne olisi ostettu Saksasta ja säilytetty Suomessa.

Kansainvälinen verotus voi olla jopa neljän kappaleen ongelma, siksi se on niin mutkikkaan kuuloista, esimerkin vuoksi:

Suomalainen asuu Saksassa ja ostaa hollantilaisen osakevälitysfirman kautta New Yorkin pörssistä irlantilaisen firman osaketta. (Oho, tästä tulikin viiden kappaleen ongelma). Firma maksaa osinkoa. Miten verot?
Jos homma menee oikein, niin vain irlanti-saksa merkitsevät. Mutta teknisistä tai muista syistä homma voi mennä pieleen esim niin, että homma tulkitaan usalaisen firman osingoksi. Tai niin, että irlantilainen firma ei tiedä osakkaan olevan saksassa verovelvollinen, ja pidättää liikaa lähdeveroa varmuuden vuoksi.
Tämä tarina vain esimerkkinä siitä miten hauska aihe tämä on

Luovutusvoitot, sekä rahastojen että osakkeiden, on helpompi osinkoja keissi koska nehän verotetaan jälkikäteen eli rahaa ei automaattisesti katoa välistä vääriin paikkoihin, toki joku viranomainen voi tehdä vääriä verotuspäätöksiä jossain.
Reply With Quote
Old 30-10-17, 14:44
Tinke Tinke is offline
Prospect

Nordnetin sivuilla sanotaan siis näin:
Mikäli olet suomen kansalainen ja asut ulkomailla, pyydämme sinua merkitsemään sopimukseen verotusmaaksi lähtökohtaisesti Suomen. Verohallinto katsoo asiakkaan lähtökohtaisesti olevan verovelvollinen Suomeen muuttovuonna ja kolmena sitä seuraavana vuonna. Voit katsoa lisätietoja verohallinnon verkkosivuiltalinkki toiselle sivustolle.
Eikö tuon mukaan siis olisi järkevämpää pitää salkku samantien Saksassa, jolloin esim tuo 800€ vuotuinen verovapaa pääomatulo tulisi mahdollisesti hyödynnettyä ilman kikkailuja verottajien kanssa?
Reply With Quote
Old 30-10-17, 15:05
Prospect

Toi kohta taitaa koskea uuden asiakkuuden avaajia.

Sulla on tullut ajat sitten "3 täyttä vuotta poissa Suomesta"-sääntö täyteen, joten on aivan läpihuutojuttu ilmoittaa niille olevasi verovelvollinen Saksassa. Ota yhteys aspaan, sieltä tulee lomake, missä täytät tiedot tyyliin mikä maa, mikä veronumero ja pari muuta juttua, ja todennäköisesti lisäksi pitää toimittaa passinkopio jonka on 1 henkilö todistanut oikeaksi. Nämä voit lähettää skannattuina niiden nettisivujen kautta eli ei joudu edes postittelemaan.

Näin minäkin olen toiminut..

JOS sulla on olemassaolevia rahasto-osuuksia (et ole sanonut mitä tyyppiä ne on - perinteisiä vai ETF?) niin niiden siirto saksalaiseen palveluun voi olla vaikeaa tai kallista, tai voit joutua myymään ne (jolloin realisoituu LUOVUTUSVOITTOA, mitä et halua) ja ostamaan ne takaisin Saksassa.

Kokonaan eri asia on, että saatat haluta tehdä uudet sijoitukset jonkin toisen välittäjän kuten Degiro kautta, koska heillä on laajempi valikoima ja todella halvat hinnat. Tällöinkin suomalainen pääsee vähemmällä - voit avata siellä tilin tunnistautumalla suomalaisilla pankkitunnuksilla ja ilmoittamalla olevasi Saksaan verovelvollinen, saat tilin auki heti toisinkuin saksalainen, joka joutunee pyörittämään pienen paperishow:n

Jos ei mistään muusta syystä niin Nordnetin pitäisin kuvioissa siksi, että mistään muualta ei saa niin halvalla kuukausisäästösopimuksia rahastoihin - esim saksalaiset tarjoajat järjestään vetävät jotain siivuja merkintä- ja lunastusvaiheessa vaikka niiden kautta saisikin ostettua muuten hyviä, kustannustehokkaita rahastoja.
Reply With Quote
Old 31-10-17, 14:57
Tinke Tinke is offline
Prospect

Kiitoksia vastauksista Toni. Tarkennettakoon siis vielä sen verran, että itse olen vasta muuttamassa Saksaan ensi vuonna (toistamiseen kylläkin...). Verovelvollisuus Suomeen siis jatkunee tuon 3v.
Reply With Quote
Reply

Bookmarks

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules