Suomalaiset Saksassa Keskustelufoorumi  

Go Back   Suomalaiset Saksassa Keskustelufoorumi > Keskustelu > Bitti ja Tunkki

Bitti ja Tunkki Keskustelua biteistä, tekniikasta ja tunkeista. Auto Saksasta?

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-08-15, 10:28
KimmoV's Avatar
KimmoV KimmoV is offline
Fanatic

KimmoV is a splendid one to beholdKimmoV is a splendid one to beholdKimmoV is a splendid one to beholdKimmoV is a splendid one to beholdKimmoV is a splendid one to beholdKimmoV is a splendid one to beholdKimmoV is a splendid one to behold
Send a message via ICQ to KimmoV Send a message via MSN to KimmoV Send a message via Skype™ to KimmoV
DATA BACKUP CLOUD

Haloota

Nyt on sitten se tapahtunut joka ei koskaan tapahdu minulle.

Mulla on kotona WD MyBook Live 2TB ja firmware-update meni kaiketi pieleen ja siitä tuli sitten tiiliskivi. Vein sen yhteen paikalliseen firmaan joka lupasi katsoa jos ne saa tiedot palautettua. Odottelin sitten 5pv jona aikana ne eivät saaneet edes koteloa auki...aina vaan "joo see ei ole nyt tänään täällä....se katsoo sitten huomenna", joten hain sen sitten itse pois.

Kotona kotelo auki, levy irti piirilevysta yms. ja sitten SATAn kanssa pöytäkoneeseen kiinni. Netistä latasin ohjelman joka osaa lukea LINUX-levyosioita ja halleluja.....tiedot olivat siellä!
nyt on olen sitten viimiset 20 tuntia antanut koneen kopioida tietoja siltä 2TB levyltä tuolle uudelle 4TB RAID-systeemiin (MetroCash&Carry, tarjous plus työntekijä-alennus...hinta 160EUR ). Siirtyy vaan hitaasti kun menee USB2.0 kautta. Näillä näkymin on kaikki tiedot palautettu huomis-iltaan mennessä, jonka jälkeen voin sitten laittaa uuden imagen tuolle vanhalle ja kokeilla josko sen saisi taas herätettyä henkiin. Luulisin.

Mutta sitten tullaankin siihen varsinaiseen ongelmaan/Kysymykseen.
Nuo NAS-levyt, tai ihan verkkoon liitettävät kovot ovat kuitenkin elin-iältään rajattuja. Joten olen päättänyt, vahingosta viisastuneena, tehdä sitten ylimääräisen varmuus-kopion. Olenkin ajatellut ulkoistaa tuon tietojen varmistuksen sitten tuonne pilveen. Eipähän tarvi miettiä etta mitenkäs ne sitten varmistetaan ja mitä jos talo palaa jne.

Pari kysymystä siis:

Tiedostoja on tällä hetkellä se vajaa 2TB mutta kasvaa varmaan vuosien saatossa. Suurin osa on noita valokuvia/videoita mitä on tullut vuosien saatossa otettua. Haluan kuitenkin myös nuo kaikki minun itse-ripatut CDt (MP3 muodossa) varmistaa. Kesti kuitenkin 3kk minun ripata nuo kaikki alkuperäis-cdt media-serverille enkä tee sitä mielelläni enää uudelleen.

1) Suosituksia Online Backup-palvelusta??

Siis onko jollain kokemuksia noista? Lähtökohtana siis tuo 2TB ja hinta on oleellinen. Joitain "rajattomia" palveluita on löytynyt mutta kun en niitä tunne niin kuulisin mielelläni suosituksia.

- Amazon Glacier
- SOS Online Backup - Infrascale
- justcloud.com
- backblaze.com
- crashplan.com
- carbonite.com

En siis haluaisi myös mitään automaattista prosessia jossa tiedosto joka poistetaan kotikoneelta, poistetaan automaattisesti myös pilvesta tietyn ajan jälkeen.

2) Tiedon siirto pilveen

Asun siis Neubau-alueella Kaarstissa mutta Telekommunistit ovat rajattomassa viisaudessaan jättäneet meidän alueen linjat päivittämättä ja meillä on max 16Mbps/1Mbps linja täällä. Laskeskelin tuossa noin suurinpiirtein että 2TB siirto pilveen kestäisi sen puolisen vuotta näillä vauhdeilla.
Onko muita ideoita? Telekom siis ei ole suunnitellut VDSL tuontia meidän alueelle. Vodafonen LTE taitaisi kattaa meidän kylänkin, mutte nekin rajoittaa siirron 30GB/kk joten ei juuri auta. Onko kellään lähellä jotain usva-yhteyttä (>100Mbps) jota voisin vuokrata?? Muita ideoita?

T. Kimmo
Reply With Quote
Old 19-08-15, 23:23
-T- -T- is offline
Addict

-T- has a reputation beyond repute-T- has a reputation beyond repute-T- has a reputation beyond repute-T- has a reputation beyond repute-T- has a reputation beyond repute-T- has a reputation beyond repute-T- has a reputation beyond repute-T- has a reputation beyond repute-T- has a reputation beyond repute-T- has a reputation beyond repute-T- has a reputation beyond repute
Ensin kannattaa tutustua niin nettiyhteyden kuin pilvipalvelun "fair use"-ehtoihin. Esimerkiksi Just Cloudilla näytti jonkun keskustelupalstan perusteella olevan 2015 kesällä 1TB "fair use"-rajat vaikkakin mainostavat rajattomana. Muutenkaan en tuollaisilla nettiyhteyksillä lähtisi latailemaan isoja datamääriä ulospäin. Sisäänpäin voi datan siirto olla myös hidasta vaikka nettipiuhan pitäisi teoriassa olla nopeampi. Palvelimet vaan saattavat sijaita jossain kaukana ja etenkin edullisilla palveluilla (kotikäyttöön järkevillä hinnoilla) tämä on hyvinkin mahdollista. Hidas yhteys ulospäin ei tosin ole niin iso ongelma, kunhan kertaalleen saa datat sinne pilveen asti. Sitten ongelmaksi tulisi lähinnä hitaahko palautus.

Ehkä ensimmäiseksi itse lähtisin ulkoisten levyjen kanssa leikkimään. Eli esim. paria levyä pyörittää edestakaisin. Sitten, kun nettiyhteydet on kunnossa, tähän voi sotkea mukaan sen pilvipalvelun. Pitää sitä yhtä levyä kotona "välivarastona" mm. nopeampaa palautusta varten, jos vaikka se NASsi hajoaa. Tuolta välivarastosta hoitaa sitten sen pilvipalveluun synkkaamisen. Tämä osaltaan sen vuoksi, koska NAS:seista voi puuttua tuki monellekin pilvipalvelulle. Taas etenkin noissa edullisissa.
Reply With Quote
Old 20-08-15, 15:11
Juha_H's Avatar
Juha_H Juha_H is offline
Legend

Juha_H has a reputation beyond reputeJuha_H has a reputation beyond reputeJuha_H has a reputation beyond reputeJuha_H has a reputation beyond reputeJuha_H has a reputation beyond reputeJuha_H has a reputation beyond reputeJuha_H has a reputation beyond reputeJuha_H has a reputation beyond reputeJuha_H has a reputation beyond reputeJuha_H has a reputation beyond reputeJuha_H has a reputation beyond repute
Itse ostaisin toisen levypinkan ja tulenkestävän kaapin.
Old 20-08-15, 20:28
kari_CH's Avatar
kari_CH kari_CH is offline
Addict

kari_CH has a reputation beyond reputekari_CH has a reputation beyond reputekari_CH has a reputation beyond reputekari_CH has a reputation beyond reputekari_CH has a reputation beyond reputekari_CH has a reputation beyond reputekari_CH has a reputation beyond reputekari_CH has a reputation beyond reputekari_CH has a reputation beyond reputekari_CH has a reputation beyond reputekari_CH has a reputation beyond repute
Itse pidän mielummin tiedostoni kotona, nämä pilvihommat ovat nykyään aika vuotavia ja USA:ssa sijaitsevilla palvelimilla viranomaisilla on taipumus katsella niiden sisältöä.

Esim. 4 TB levy ei nykyään maksa paljon verrattuna siihen iloon kun kaikki tiedostot häipyvät.

Minun ratkaisu on 2 kpl kappaletta näitä, voi tehdä täydet backupit omalla PC:llä,

http://www.raidsonic.net/de/products..._objectID=6251

Jos on oikein arvokasta tietoa, niin pankin tallelokeroon mahtuu useampi kovalevy.
Reply With Quote
Old 21-08-15, 11:22
Ahti's Avatar
Ahti Ahti is offline
Administrator

Ahti has a reputation beyond reputeAhti has a reputation beyond reputeAhti has a reputation beyond reputeAhti has a reputation beyond reputeAhti has a reputation beyond reputeAhti has a reputation beyond reputeAhti has a reputation beyond reputeAhti has a reputation beyond reputeAhti has a reputation beyond reputeAhti has a reputation beyond reputeAhti has a reputation beyond repute
Amazon tarjoaa muuten Prime-asiakkailleen ilmaista pilvitallennusta valokuville. Kokeilinpa piruuttani ja synkkasin 2014 ja 2015 valokuvahakemistoni sinne. Reilut 250GB valui sinne noin viikossa (150/5 narun yli).

Ihan näppärältä vaikuttaa, taidan heittää sinne loputkin valokuvani. Onpahan yksi extra paikka missä ovat tallessa.

https://www.amazon.de/clouddrive/primephotos

Ahti
Old 21-08-15, 14:03
KimmoV's Avatar
KimmoV KimmoV is offline
Fanatic

KimmoV is a splendid one to beholdKimmoV is a splendid one to beholdKimmoV is a splendid one to beholdKimmoV is a splendid one to beholdKimmoV is a splendid one to beholdKimmoV is a splendid one to beholdKimmoV is a splendid one to behold
Send a message via ICQ to KimmoV Send a message via MSN to KimmoV Send a message via Skype™ to KimmoV
joo olen nyt sen verran noita vertaillut ja laskeskellut etta minun 16/1 yhteydella voidaan kylla unohtaa nuo cloud-backupit...

soitin muuten telekommunisteillekin ja kyselin etta koskas voisivat paivittaa meidankin alueelle tuon VDSLn....ja siihen saakka mitenkas olisi jos vuokraisin pariksi kuukaudeksi LTE modeemin....puhelu oli kylla ratkiriemukas. Ensinnakin ei ole mitaan suunnitelmia laajentaa VDSL tarjontaa meidan kylassa.
Kysyin sitten tuosta LTE-jutusta kun niiden oma kartta nayttaa etta meilla olisi LTE joka pystyy aina 150Mbps yhteyteen asti...vaan ei voi sita kuulemma minulle antaa kun meilla on DSL. Muutaman kerran yritin selittaa etta ei DSL ja LTEllä ole mitään tekemistä toistensa kanssa mutta luovutin sitten lopulta...hinnat olisivat olleet muutenkin liian korkeat.

eli takaisin asiaan. Olen nyt sitten melko lopullisesti päättänyt juuri tuon tehdä mitä täälläkin jo ehdotettiin. Ostan tuollasen tulen ja veden-kestävän (joku 35x40x40) kaapin jonka laitan mun betonirappujen alle ja ostan sitten tuollasia 2-4TB levyjä ja laitan backupit sinne. Jos raha riittää niin varmaan kannattaisi jopa SSD mutta katotaan nyt.

Muuten tuo minun LINUX Reader löysi melkein kaikki tiedostot mutta kun joitain jäi puuttumaan niin otin tuon LINUX Data Recovery ohjelman ja se skannaa nyt koko levyn...tähän mennessä pyörinyt noin 38tuntia ja taitaa olla noin 80% valmis....sieltä sitten kopion kaikki mp3, flac, jpg, png, gif, avi, mov mpg, mp4, doc, docx, xls, xlsx, ppt, pptx yms. tiedostot....
tämän jälkeen aion sitten istuttaa tuon OS partition uudelleen (netistä löytyy image) ja katso josko saisin koko homman taas toimimaan.
Reply With Quote
Old 23-08-15, 00:06
-T- -T- is offline
Addict

-T- has a reputation beyond repute-T- has a reputation beyond repute-T- has a reputation beyond repute-T- has a reputation beyond repute-T- has a reputation beyond repute-T- has a reputation beyond repute-T- has a reputation beyond repute-T- has a reputation beyond repute-T- has a reputation beyond repute-T- has a reputation beyond repute-T- has a reputation beyond repute
Ei kai backup-levyiksi kannata SSD:tä ostaa. Halvalla € / GB-hinnalla itse menisin backup-levyn kanssa. Ehkä sellainen jossa on pidempi takuu (olettaa sopii, että ovat myös kestävämpiä mitä bulkkilevyt). Ei niissä juuri suorituskykyä tarvitse. Ei etenkään, jos ei olla jatkuvasti ottamassa täydellistä backuppia. Ehkä ennemmin useampi perinteinen levy (ja muutama olut) kuin yksi tai kaksi SSD:tä. Kyllä ne isot tiedostot menee sinne perinteisellekin levylle melko kovalla vauhdilla. Tiedostoja palautettaessakin se suorituskyky on ehkä huolista pienimpiä.
Reply With Quote
Old 24-08-15, 09:52
KimmoV's Avatar
KimmoV KimmoV is offline
Fanatic

mun tietojeni mukaan SSD on vaan huomattavasti vähemmän altis sähkömagneettisille häiriöille => tiedot pysyy levyllä kauemmin kunnossa ?
Reply With Quote
Old 24-08-15, 12:08
Juha_H's Avatar
Juha_H Juha_H is offline
Legend

Juha_H has a reputation beyond reputeJuha_H has a reputation beyond reputeJuha_H has a reputation beyond reputeJuha_H has a reputation beyond reputeJuha_H has a reputation beyond reputeJuha_H has a reputation beyond reputeJuha_H has a reputation beyond reputeJuha_H has a reputation beyond reputeJuha_H has a reputation beyond reputeJuha_H has a reputation beyond reputeJuha_H has a reputation beyond repute
Jos sähkömagneettiset häiriöt epäilyttävät, niin osta sekä perinteinen kovo että SSD. Säilytä niitä siinä antistaattisessa pussukassa pahvilaatikossa kosteuden poistajien kera, jonka kiedot alumiinifolioon (huom. folio on kertakäyttöinen RF-suojauksessa) ja pidät ne suljetussa metallikaapissa...

SSD:t saattavat mädäntyä nopeammin, jos niitä ei vuosittain käynnistä, mutta tokihan päivität backuppisi silloin tällöin.

http://www.makeuseof.com/tag/hard-dr...ge-media-last/
Old 24-08-15, 13:42
KimmoV's Avatar
KimmoV KimmoV is offline
Fanatic

kylla alko hairiot sen jalkeen mietityttamaan kun olen kerran loytanyt eraan tuttavan "puhdistamassa" tietokonettaan....avannut kotelon ja kayttanyt hienoa 2,4kW imuriaan polyjen poistamiseen metalliputki syvalla kotelon uumenissa
Reply With Quote
Reply

Bookmarks

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules