Suomalaiset Saksassa Keskustelufoorumi  

Go Back   Suomalaiset Saksassa Keskustelufoorumi > Keskustelu > Lapsiperheet

Lapsiperheet Lasten kanssa Saksassa.

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-07-17, 16:54
Tande Tande is offline
New User

Tande is on a distinguished road
Raskaana Saksassa

Sattui tällainen katastrofaalinen tilanne, että viikko sitten sain tietää olevani raskaana. Sen takia nyt sitten tällä foorumilla. Eli taustaa, asun vielä Suomessa. Mutta elokuun lopussa mun piti muuttaa poikaystäväni luo Muncheniin. Tää pisti siis kaiken päin prinkkalaa. 5 tai 6 viikko nyt kaiketi menossa. Poikaystävä uskoi tähän saakka löytävänsä mulle työn, itse olin skeptinen koska saksan Kielikään ei kauheasti suju. Mutta jos muutamassa kuukaudessa ei olisi töitä löytynyt ja taloudellisesti olis ollut hankalaa, olisin joko palannut Suomeen yksin tai hänen kanssaan. Oon yrittänyt löytää tietoa ja hyvin vähän sitä on ollut tarjolla. Tilanne tuntuu kuitenkin aika toivottomalta. Luin jostain, että mikäli nainen on ollut työttömänä ennen lapsen syntymää, maksettaisiin hänelle 300 euroa kuussa (en tosin saanut täyttä varmuutta siihen, koskiko tuo kaikkia naisia, vai mun kaltaiset huonossa asemassa olevat ulkomaalaiset jäävät tuonkin ulkopuolelle). Saksassa en oo päivääkään töitä tehnyt, ja koska ei olla naimisissa, mulla ei ole vakuutuksia/sosiaaliturvaa yms. Yksityisellä varmasti saa kuka vaan mitä vaan kun on tarpeeksi fyrkkaa, mutta tässä tapauksessa ei ole. Kaikki neuvolakäyntejä vastaavat yms raskauteen liittyvät asiat siis menisivät kaiketi puhtaasti omasta pussista. Ja niitä Saksassa ilmeisesti riittää. Päivähoitopaikan saaminen pikkulapselle ilmeisesti on myös työn takana. Eli kohtalona olla kotiorjana saamatta mistään pennin penniä ja olla taloudellisesti täysin miehen armoilla. Miehen tulot eivät ole suuret, ja niistäkin menee vielä melkeen 250 euroa joka kuukausi elareina hänen ja ex-vaimonsa lapseen. Näillä vähillä tiedoilla tai käsityksillä tuntuu täysin mahdottomalta muuttaa Saksaan ja perustaa perhe siellä, tunnen olevani todella heikossa asemassa. Tuntuu ettei mulla ole kuin kaksi vaihtoehtoa - muuttaa Saksaan ja tehdä abortti, tai jäädä Suomeen jolloin päädyn yksinhuoltajaksi. (Mies ei voi muuttaa just nyt, eikä ole valmis jatkamaan etäsuhdetta enää elokuuta pidempään).
Osaisiko kukaan kertoa mitään faktoja tuosta Saksan systeemistä? Ei oo kovin paljoa aikaa päättää, ja kun tiedon etsiminen tuntuu olevan kovin hankalaa. Poikaystävältä en halua kauheasti kysellä, koska hän haluaa lapsen ja siksi en voi luottaa hänen kykyynsä olla rehellinen tai nähdä asiat realistisesti.
Reply With Quote
Old 07-07-17, 18:11
Heinze Heinze is offline
Super Moderator

Heinze has a reputation beyond reputeHeinze has a reputation beyond reputeHeinze has a reputation beyond reputeHeinze has a reputation beyond reputeHeinze has a reputation beyond reputeHeinze has a reputation beyond reputeHeinze has a reputation beyond reputeHeinze has a reputation beyond reputeHeinze has a reputation beyond reputeHeinze has a reputation beyond reputeHeinze has a reputation beyond repute
Hei!

Jos te molemmat "oikeastaan" haluaisitte lapsen, niin kyllä siihen tie löytyy.

Oletko ollut töissä Suomessa tähän asti? Vai oletko työtön, opiskelija ...?

---
Lasten hoitopaikan löytämisestä kerrotaan kauhutarinoita. Ja Müncheni seudulla se ei taatusti ole helppoa. MUTTA: Saksassa kaikilla 1-vuotta täyttäneillä on lakisääteinen oikeus hoitopaikkaan. Eli sellainen ON löydyttävä, vaikka sitten valitusteite.
Reply With Quote
Old 07-07-17, 18:41
Heinze Heinze is offline
Super Moderator

Heinze has a reputation beyond reputeHeinze has a reputation beyond reputeHeinze has a reputation beyond reputeHeinze has a reputation beyond reputeHeinze has a reputation beyond reputeHeinze has a reputation beyond reputeHeinze has a reputation beyond reputeHeinze has a reputation beyond reputeHeinze has a reputation beyond reputeHeinze has a reputation beyond reputeHeinze has a reputation beyond repute
Tässä muutama asia Saksan systeemistä:

Saksan vahnempainraha (Elterngeld) lasketaan syntymää edeltävien 12 kuukauden tuloista. Tuo 300 on minimi. Elterngeld kuuluu kaikille Saksassa asuville vanhemmille.

Lapslilisä on 192 euroa / kk.

---
Tämän ilmeisesti tiedätkin:
Mikäli olisitte naimisissa, saisit ilmaisen sairausvakuutuksen miehesi vakuutuksen "siivellä".

---
Tulee myös mieleen, että voisit ensin muuttaa vain tilapäisesti Saksaan. Eli pysyisit Suomen sosiaaliturvassa, kunnes löydät työn.
Mikäli olisit vielä lapsen syntymän aikaan Suomen sosiaaliturvassa, tulisi äitiysraha ja vanhempainraha sieltä.
Reply With Quote
Reply

Bookmarks

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules