Suomalaiset Saksassa Keskustelufoorumi  

Go Back   Suomalaiset Saksassa Keskustelufoorumi > Keskustelu > Sprechen Sie Deutsch / Puhutko suomea?

Sprechen Sie Deutsch / Puhutko suomea? Saksan ja suomen opiskelu sekä kielikysymykset

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-07-10, 13:56
pampula's Avatar
pampula pampula is offline
Addict

pampula is a glorious beacon of lightpampula is a glorious beacon of lightpampula is a glorious beacon of lightpampula is a glorious beacon of lightpampula is a glorious beacon of light
Anteeksi-sanan käyttö

Vaikka Saksassa jo ollaan niin aivan alkeita vasta opiskellaan ja mä oon miettiny tuota anteeksi sanan käyttöä. Että mitä niistä sanaa missäkin tilanteessa käytetään?

Jos mä toivon jonkun huomiota, että esim. siirtyy mun edestä niin mitä mä sanon?

Tänään ulkona eräs koiran ulkoiluttaja alkoi mulle kovasti puhella saksaksi ja mä sitten englanniksi pahoittelin etten puhu saksaa niin sain vastaukseksi hölmistyneen "bitte"
Old 28-07-10, 14:12
JoH's Avatar
JoH JoH is offline
Fanatic

JoH is a splendid one to beholdJoH is a splendid one to beholdJoH is a splendid one to beholdJoH is a splendid one to beholdJoH is a splendid one to beholdJoH is a splendid one to behold
Quote:
Originally Posted by pampula View Post
Vaikka Saksassa jo ollaan niin aivan alkeita vasta opiskellaan ja mä oon miettiny tuota anteeksi sanan käyttöä. Että mitä niistä sanaa missäkin tilanteessa käytetään?
Entschuldigung = Excuse me

Tut mir leid = Sorry
Reply With Quote
Old 28-07-10, 14:40
pampula's Avatar
pampula pampula is offline
Addict

pampula is a glorious beacon of lightpampula is a glorious beacon of lightpampula is a glorious beacon of lightpampula is a glorious beacon of lightpampula is a glorious beacon of light
Quote:
Originally Posted by JoH View Post
Entschuldigung = Excuse me

Tut mir leid = Sorry
Kiitos
Old 28-07-10, 17:43
Satu Johanna's Avatar
Satu Johanna Satu Johanna is offline
Legend
Supporting Member

Satu Johanna has a brilliant futureSatu Johanna has a brilliant futureSatu Johanna has a brilliant futureSatu Johanna has a brilliant futureSatu Johanna has a brilliant futureSatu Johanna has a brilliant futureSatu Johanna has a brilliant futureSatu Johanna has a brilliant futureSatu Johanna has a brilliant futureSatu Johanna has a brilliant futureSatu Johanna has a brilliant future
Verzeihung on hyvä sana, kun pitää pyytää vaikka varpaille astumista anteeksi.

(wie) bitte? on sama kuin suomen anteeksi (kuinka)? (Suomalainen kyllä sanoo yleisimmin tässä kohdassa "hä?")
Reply With Quote
Old 28-07-10, 19:27
Joenranta Joenranta is offline
Prospect

Joenranta is on a distinguished road
... ja saksalaiset "was?"

Mutta mikä siis on "anteeksi, tuli mokattua, ollaanko taas kavereita"?
Olen käsittänyt että tuo ent...vaikeasana.
Reply With Quote
Old 28-07-10, 19:37
Sketsi Sketsi is offline
Prospect

Sketsi is on a distinguished road
Send a message via MSN to Sketsi Send a message via Skype™ to Sketsi
Eikös "tut mir leid" ole enemmänkin "olen pahoillani" kuin anteeksi? Niinsanotusti vakavampi muoto entschuldigungista.

"anteeksi, tuli mokattua, ollaanko taas kavereita" = "tut mir leid, ich habe falsch gemacht, können wir noch freunde sein" tjms.

Anteeksi, saako tästä mennä ohi? = Entschuldigung, darf ich bitte ein mal durchgehen?

Korjatkaa, jos olen väärässä! Täällä itsekin opetellaan kieltä
Reply With Quote
Old 28-07-10, 23:08
bhajee bhajee is offline
Übermeister

bhajee has a brilliant futurebhajee has a brilliant futurebhajee has a brilliant futurebhajee has a brilliant futurebhajee has a brilliant futurebhajee has a brilliant futurebhajee has a brilliant futurebhajee has a brilliant futurebhajee has a brilliant futurebhajee has a brilliant futurebhajee has a brilliant future
Quote:
Originally Posted by Sketsi;71500"
anteeksi, tuli mokattua, ollaanko taas kavereita" = "tut mir leid, ich habe falsch gemacht, können wir noch freunde sein" tjms.
"Machen" on transitiivinen verbi, eli se vaatii suoran objektin. Jotain tähän tyyliin: "tut mir leid, ich habe [et]was falsch gemacht, können wir noch Freunde bleiben?"
Old 29-07-10, 00:16
anukorpi's Avatar
anukorpi anukorpi is offline
Übermeister
Supporting Member

anukorpi has a brilliant futureanukorpi has a brilliant futureanukorpi has a brilliant futureanukorpi has a brilliant futureanukorpi has a brilliant futureanukorpi has a brilliant futureanukorpi has a brilliant futureanukorpi has a brilliant futureanukorpi has a brilliant futureanukorpi has a brilliant futureanukorpi has a brilliant future
Jos astuu jonkun varpaille sopii sanoa Entschuldigung, es tut mir Leid.
Jos ihan hipasee, sanon usein Pardon.
Jos joku mummo jumittaa kaupan käytävään ostoskärrynsä niin kysyn: "Entschuldigung, darf ich mal vorbei?"
Jos haluaa pyörällä ohi niin rimpautan kelloa ja sanon ohiajaessa reippaasti Danke schööön.
Reply With Quote
Old 29-07-10, 09:37
marschum's Avatar
marschum marschum is offline
Legend
Supporting Member

marschum has a brilliant futuremarschum has a brilliant futuremarschum has a brilliant futuremarschum has a brilliant futuremarschum has a brilliant futuremarschum has a brilliant futuremarschum has a brilliant futuremarschum has a brilliant futuremarschum has a brilliant futuremarschum has a brilliant futuremarschum has a brilliant future
Quote:
Originally Posted by anukorpi View Post
Jos haluaa pyörällä ohi niin rimpautan kelloa ja sanon ohiajaessa reippaasti Danke schööön.
Niin minäkin teen, mutta ihmettelen samalla, miksi minun pitää kiittää siitä, että pääsen ohi joistakin jotka kävelevät tiellä jossa saa ajaa myös pyörällä, niin leveästi ja muitten edessä neljän rivissä, lastenvaunuineen ja koirineen, ettei siitä pääse kelloa rimpauttamatta ohi.
(Nimittäin jos EI KIITÄ, kuuluu sieltä perästä: danke schööön...)
(kiinalainen sanonta)
Reply With Quote
Old 01-08-10, 20:03
Tomppa's Avatar
Tomppa Tomppa is offline
Super Moderator

Location: Auerbach/Oberpfalz (Nürnbergin seutua...) Suomessa: Aitoo
Tomppa has a reputation beyond reputeTomppa has a reputation beyond reputeTomppa has a reputation beyond reputeTomppa has a reputation beyond reputeTomppa has a reputation beyond reputeTomppa has a reputation beyond reputeTomppa has a reputation beyond reputeTomppa has a reputation beyond reputeTomppa has a reputation beyond reputeTomppa has a reputation beyond reputeTomppa has a reputation beyond repute
[quote=Joenranta;71499Mutta mikä siis on "anteeksi, tuli mokattua, ollaanko taas kavereita"?
[/QUOTE]

Jotakin tuollaista sanoisin vain jos on tullut tehtyä jokin oikea kardinaalimoka. Vaikka kännissä lähenneltyä kaverin vaimoa.

Pahoittelun ja selittelyn ja parannuksen lupaamisen jälkeen, jos kaveri vaikuttaa anteeksiantavaiselta, voisi sanoa: "Tut mir echt leid. Sind wir wieder gut?"
(Wolfgang Ambros)
Reply With Quote
Reply

Bookmarks

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules